Sunday, November 21, 2010

what a shame young engineer

bila otak lama tidak membuat kira-kira mulalah menjadi error dan gila..tambahan lagi bila keadaan kelam kabut

dalam situasi tergesa-gesa aku membuat kira-kira matematik mudah mengira hasil tambah tenaga pekerja..belek belakang kertas, tengok depan ok siap!!! (3 saat buat kira-kira)..lepas itu aku pun hantar "manhours report" kepada pengurus terminal (kira klien aku la)..belum sempat melangkah keluar pintu bilik nya..tiba-tiba

"alo brader..your calculation is wrong!!..how come such a simple mathematics you can't do..take it back!! do the correction then submit again..what a shame young engineer"

"really sir..ok i'll check again"..10 saat kemudian.."ok sir here the manhours sheet"

"erm..good"

(hahahahahahaha..bengong betul, macam mana 8+7 pun aku boleh tersalah kira da..hahaha)

teringat pulak aku masa belajar dekat U dulu..mende alah simptom ni selalu jadi dekat aku masa peperiksaan..tambah2 subjek yang memerlukan banyak gila kira-kira dan rumus2 panjang nak mampos (ada kot dekat2 5km/jam panjangnya..eh pehal pulak pakai jam..haha) bila masuk je dewan peperiksaan, pehh bukan main canggih mesin kira-kira aku bawa..bajet macam boleh terus dapat jawapan la dengan sekali tekan je..huhu..masa mula peperiksaan x rasa lagi..bila pengawas peperiksaan umumkan
"lagi 30minit masa akan tamat"..haaa otak aku mula la sedikit2 diserangi cacing2 kerawit je..masa ni boleh bertahan lagi la..masih tenang lagi untuk menekan2 calculator serta menggunakan otak yang 90% masih waras..

tapi bila dengar je "tinggal 5 minit sahaja lagi!!!!!"..dengan berbekalkan soalan yang banyak lagi belum dijawab..soalan pulak main dengan rumus macam celaka..pehhh serta merta otak aku terus hang sebab banyak sangat virus2 serang..masa ni apa lancau antivirus dah x boleh pakai da (x boleh nak update definisi virus sebab lesen disenaraihitamkan..haha) ..walaupun banyak sangat virus dalam kepala otak aku masa tu..tapi aku suka..sebab??? sebab masa ni lah otak aku akan di naik taraf secara tiba-tiba..dari tahap ijazah ke tahap PhD..hahahhaha..mana tak nya, buat kira-kira untuk 2 helai selama 20 saat pakai otak je...ye!! pakai otak je tanpa guna calculator, laju tu bai (mana x lajunya sebab font tiba2 jadi besar..dari normal saiz 12 tuka jadi saiz 48..hahaha..tapi xtau la betul ke x..ngeh3)..lepas tu, bab2 rumus tu xyah nak cakap la, yang panjang dipendekkan..yang dah memang pendek dipendekkan lagi..haha..yang paling best, rumus x pernah wujud, aku dengan selamba je wujudkan (bukan senang tu nak buat rumus..memang tahap2 PhD je yang biasa buat rumus ni) HAHAHAHA (gelak bangga)

tapi bila diumumkan pulak
"tinggal 1 minit lagi!!" secara automatik..otak aku akan autoshutdown..masa ni aku dah rilek je..kemas barang2, susun cantik2 kertas jawapan..sambil2 buat muka tenang, senyum lebar siap tunjukkan tanda "thumbs up" dekat rakan2 lain bajet macam aku berjaya menjawab semua soalan dengan cemerlang..padahal dalam hati (sob3..banyak lagi tu soalan x dapat jawab) hahahaha

pesanan ringkas: bila lagi la otak aku boleh dinaikkan taraf sekali lagi secara mengejut..haha..owh terasa rindu pulak zaman belajar macam dulu..huhu

wrote by Rafidinho

5 comments:

avid gunner said...

hahaha...jangan lah kutuk gua, bro...

a little less conversation said...

avid,
hahaha..kita sama 1 geng la ni eh yg mempunyai simptom "otak PhD"

sophie said...

8+7=15.. Hehehhe..

yAtiE said...

same goes to me during the final exam those days

miyuqiu said...

gile gelak bace...sebab masih lagi berada dalam situasi nih..haha..tapi rumus engine mmg byk nak mam..da kerja guna ke sume tu??