Wednesday, February 16, 2011

kasar nye u bahasa ..nyampah tawww

hurmm..lepas ni aku akan lebih bersikap beramah mesra berbudi bahasa budaya kita semasa menjawab telefon tak kisah lah dari siapa pun yang buat panggilan tu terutama sekali dari nombor yang tidak dikenali, aku akan menggunakan bahasa yang lebih elok..kenapa? sebab kita kan orang malaysia

4 hari lepas besamaan hari sabtu 12 februari 2011..sedang lepak menunggu waktu rehat kerja habis, tetiba

ringtone~~~ringtone~~~
rongtone~~~ringtone~~~
(telefon bimbit ku berdering diiringi dengan getaran di peha kiri)
terasa ngilu pula
nombor di paparan skrin tidak dikenali

penelefon: hello, ni rafi***** ***** ke?

penjawab telefon: ye..siapa ni?

penelefon: eh kat mana dewan kawen nya?

penjawab telefon: hah?? kawen sape pulak?

penelefon: kawen nurh****** *****

penjawab telefon: kt dewan bangi area belakang ukm tu..lalu jalan lama nak ke nilai

penelefon: ooo

penjawab telefon: aaa..nak buat apa eh? nak survey tempat ke?

penelefon: nak datang la, tengah sesat ni tak tau kt mana tempat

penjawab telefon: eh tak silap "aku", akak "aku" kawen bulan depan

penelefon: ooo..


tup, tettttt...(panggilan ditamatkan oleh penelefon)..lantas aku terus menghantar khidmat penendang ya aa aauwww tanpa bayangan tujuh petala langit (ganda 23..grooohhhh) pesanan ringkas kepada akak aku bertanyakan siapakah gerangan si penelefon itu, mana tau rakan nya ke..tapi akak aku juga tidak kenal kerna nombor itu juga tidak ketahuan sama akak aku..barangkali si penelefon menggunakan henfon orang lain

ok cukup2, nafas awak berbau (iklan sekejap)..huh? apa kejadah nya aku merepek di atas ni..haha..sebenarnya sabtu hari tu ada orang yang aku tak kenal call aku tanya kenduri akak aku kawen dekat mana tapi tak bagi tau siapa..aku pun layan je la macam cakap dengan kawan2 terutama sekali bila aku membahasakan diri aku ni "aku" bukan "saya" atau "i" (pehhh nak speaking jeww) atau "den" atau "kawe" mahupun "kamik"..memang betul2 cakap dengan kawan..nasib baik je masih di tahap waras sebab tidak menggunakan perkataan "woi" "hoi" "wa" "lu", bahasa yang biasa aku lemparkan kepada kawan2ku

tapi bila diceritakan dengan akak aku yang aku membahasakan diri ni "aku" dan mendapat tau siapakah gerangan penelefon aku tu, di saat itu gak aku di beri penangan taskirah pendek oleh akak aku..memang menusuk kalbu wooo wa cakap sama lu..hahaha..terus akak aku cakap

"kasar betul cakap dengan orang, kang nanti orang cakap anak abah takde budi bahasa"
"lain kali tanya dulu sape..jangan main hembus je"
"ooo..kalau cakap dengan awek ke perempuan ke boleh lak saya awak i u" (erkkk..huh, mana ada)

rupa2nya si penelefon tu adalah sedara jauh abah aku..eh silap, abah saya..hak hak hak..mana lah saya tau sebab orang tu tak cakap pun siapa dia bila saya tanya..dalam keadaan situasi tersebut, saya ni adalah mangsa yang tersepit di celah2 gigi palsu taw..jadi dalam hal ni yang arif, saya tak boleh dipersalahkan la (wakk luuuu..haha) ..tapi pakcik sedara abah saya tu yang bersalah..kenapa? sebab dia salah tengok bulan kahwin akak saya..memang tarikh nya sama, tapi akak saya kahwin bulan 3 bukan bulan 2..kalau dia betul tengok tarikh dah semestinya dia tak call saya..jadi pakcik tu la salah kan kan kan..kuang3 hahaha

bila aku call abah aku cakap pasal hal ni, abah aku gelak2 cakap sedara dia salah tengok tarikh..haaa kan saya dah cakap..hahaha

pesanan ringkas: anak itik, anak gajah, budi bahasa budaya kita..terima kasih....

wrote by Rafidinho

6 comments:

budak chOmel said...

tanak ke jemput aku dtg kenduri kawen kakak ko..heeee

dylli said...

HAHAHAHA..
nak buat macam mana kan?
kata tak kenal. :P

sophie said...

Hahahha.. sape soh x kenalkan diri lu..

Eh,nak g kenduri kawen akak kamu!!Hahhaha

P/s:kamu tu berbudi bahasa kan?

a little less conversation said...

tan:
klau rasa lapar tmie tu..dtg la..haha..weh bk ke tarikh tu mmbe ko si yati kawen..ritu ak de nmpk die post dlm blog die


dylli:
buat cm kawan la pe lg kn kn kn..

a little less conversation said...

sophie:
siapa soh? mgkn jiran sblh umh die kot..haha

eh klau time tu free pastu terasa nk isi nasi minyak..sila dtg..

yup..mmg sy berbudi bahasa..mcm2 bahasa..bahasa melayu, bahasa inggeris, cina, perancis, sepanyol..haha

Encik Psychopath said...

huh. tak la kasar mana =.="

apa-apa pun, selamat berbudi bahasa.