Monday, April 13, 2009

KERS

adik2, abg2, akak2, pakcik2, makcik2...mai pilih..mai pilih..SALE2, smue de...baju, suar, kasut..pape r sng cite..haha
(transform..chi ko kok chi ke kok ki ke koku...harap maap!! iklan ini tergendala sbentar utk diberi laluan kpd channel engineering) hahaha

sbnrnye dh lama aku x wat n3 psl engineering r..bkn pe..saje je nk kongsi ngn korg..huhu

berbalik pd tajuk kte.."KERS"..korg tau pejadah nye menatam cis ni..hehe..igt eh KERS bkn curse ok..tp de gak sket persamaan..KERS ni cm sumpahan br dlm dunia teknologi canggih manggis (eh silap, pehal plak buah manggis de ni..huhu)..mende ni telah disumpah saranah oleh FIA utk dibolehgunakn dlm dunia F1..hehe

KERS ialah singkatan bg Kinetic Energy Recovery System..fungsi sistem ni sng je.."amik, simpan, pas2 guna smula tenaga kinetik"..tp nk wat mende ngn tenaga ni..haaaa..ni r yg aku nk cite..skang korg g bli popcorn pas2 ngadap n3 ni..ajak mmbe skali..haha

sistem ni dicipta utk mengumpul tenaga haba yg telah dibebaskn time keta F1 membrek utk elak drpd membazir cmtu je..dgunakn lak pd saat2 genting (org ckp time2 plumba F1 rasa cuak di dada..haha)..dorg ni akan guna utk boost kn keta dorg..lebih kurang cm NOS r..vrommm pecisss (eh ni bunyi blow off turbo) haha..slalu nye dorg guna time nk overtake, cth cm kt corner..cume perlu tekan 1 button je utk lajukn keta ditahap cipan (eh cipan laju ke..lantak r) utk ovetake keta dpn yg terhegeh hegeh amik corner..huhu

fakta-->suhu mmbrek keta F1 ble mencecah dr 400°C ke 1000°C (10X ganda masak air, 10 s je masak air)

tenaga haba ni r dorg guna blk utk jdkn tenaga elektrik..hasil maksimum tenaga ni ble r sampai 60kW..cukup r utk hasilkn 400kJ utk 1 lap dorg kumpul..pas2 leh r tayar hasilkn 50000rpm utk skali tekan (WOW)..mantap seyh..

klau korg nk tau gak..60kW ni gak leh up kn horsepower sehingga 80HP..pehh (hampir sama dow ngn keta gen2 ke neo tau persona nye hp, 83HP)..pdhal dorg guna tenaga haba je pn utk hasilkn hp sama ngn enjin CAMPRO 1.6L standard..hoho..80hHP ni gak leh r dorg jimatkn masa utk 1 lap 0.2-0.3 s..ni pn dh cukup laju aku rasa bg dorg..haha

huh...apsl tibe2 penim2 je aku rasa ni

ok thats all 4 lect today..haha

pesanan ringkas: sbnrnye aku pn x bp phm sgt gak sistem ni..x abih katam g..haha..klau korg rajin korg g r kt engineering channel kt tepi 2..bkk website F1technical.net..kt situ korg leh tau lebih details..pas2 klauu korg dh phm2 tul2 gtau kt aku eh..haha

owh..lupe lak aku nk kasi tau korg..yg bagus ttg sistem ni ialah die lebih environment @ greener..sbb tenaga haba digunakn semula..xde r terbebas cm2 je yg leh wat global warming..2 thumbs up t0 FIA..hoyeah2..huhu

wrote by Rafidinho

10 comments:

MeSs.Achilles said...

yana xpaham...

CigarCoffee said...

haha..main nie

www.f1manager.info

cikNiarun said...

ooh.ade ke lebih kurang cam sistem kereta hybrid 2?
tukar haba pd letrik, untuk jimat penggunaan minyak?

maap..aku bukan dak engineering..hihi

Anonymous said...

haha..
boley msak org smpai cair tulang2 la cetu..

Anonymous said...

good, good...
*pingsan*

scOotBerry said...

hmm..buat2 paham je la..huhu

Blogger said...

mengelakkan pembaziran tenaga. environmental frenly. kos nye?

a little less conversation said...

yna:
xphm?? tnye apek..

rizal:
pe brg jd manager..jd driver r..haha

ain:
yup2..die lebih kurang cm hybrid r..tp die hyrid kt flywheel..huhu
tp dorg cipta bkn utk jimat mnyk..utk laju n environmentally je..haha

syeza:
haha..bole kot..xpnah try g..syeza nk try?? lalala

damme:
eh2 good 2 dh ok..tp asl tibe2 pingsan lak ni..haha

dayana:
ye ye..wat2 phm je huhu

ben:
wat masa skang dorg x pikir sgt psl kos..asl kn mende 2 leh jimat masa, leh kurangkn pemanasan global n last but no least..supaya F1 skang lebih dramatik, sronok n menghiburkn utk peminat2 tau penonton F1..huhu

Unknown said...

hoo bagus2.. ko merumuskan KERS.

kos dia dua singget

a little less conversation said...

nes:
ni x abih rumusan g..byk g yg aku xtau sbnrnye..teknologi die cm ssh je aku gak..haha